Skip to main content

1970

1970 är inte riktigt ett bra år. Inte som 1969. Det börjar i alla fall inte bra. Startar med ond bråd död. Bluesmannen Slim Harpo går bort 31 januari det året. Blott 46 år gammal. Dör i en hjärtattack. Trots att han var en renlevnadsman. Således inte vilken bluesslashas som helst. Ingen paper brown bag i näven där inte. Han var för övrigt på väg till Europa för sin allra första turné där när han hastigt avlider hemma i Staterna. Många hade sett fram emot besöket för han hade gjort jävligt bra musik på platta. Grymma låtar. Stones spelade in såväl ”I’m a king bee” som, lite senare dock, ”Shake your hips”. Men han dog alltså, turnén ställdes in.
1961 var Van också på hugget och sprang över bron över floden Lagan till Solly Lipsitz på Atlantic records och köpte Excello-singeln (2194) "Rainin' in my heart". Men det var b-sidan ”Don't start cryin' now" som han fastande för och som blev Thems debutsingel 1964. Inspelad i London 5:e juli och utgiven månaden efter. Atlantic records var Vans skola. Nästan 50 år senare, den 20:e december 2012 hyllar Van Lipsitz under en konsert hemma i Belfast (på Cabaret supperclub). Och strax innan hans död (30 march 2013) intervjuas han av Van som lägger ut snacket på sin hemsida. Men det fanns fler skivaffärer i Vans liv. Dougie Knight lär också känna Solly och öppnar egen butik, först på 77 Great Victoria och sen på Botanic avenue).
-Jo Van och Them repade i våningen ovanför affären, berättar Dougie för mig 1997.
I juli 1970 låter sig Van bli intervjuad om uppväxten i Belfast av musikern Happy Traum och han säger det här om musikscenen i Belfast vid den här tiden när Them drar igång:
-Vi hörde skivor och såg dem live. Memphis Slim, Jesse Fuller, Champion Jack Dupree och John Lee Hooker har alla varit där.
Och Slim Harpo, som hann dö innan han fick möjlighet att korsa Atlanten. I alla fall, sommaren 2014 tilldelas Van Slim Harpo Music Award.
Men inte bara Harpo går bort detta år, 1970. 16:e juni dör även Lonnie Johnson, en annan bluesgigant som Van diggar. Van spelar ofta hans ”Rambler’s blues” eller ”Roamin rambler blues” som den ibland kallas.
Men den nyheten slår förstås inte ner som den bomb som nyheten om att Beatles splittrats gör. Den 10:e april meddelar Paul McCartney officiellt att bandet är slut.
Det är mycket som är slut det året. Och det är för mycket Emerson Lake & Palmer, Moody Blues, Yes och Pink Floyd. Jag minns den där sketchen i radions ”Hemma hos - kulturfunk från de befriade områdena” som vi lyssnar på måndagar klockan 23 (dagen efter sitter vi Berzeliusskolans rökrum och analyserar). En djupt tragiskt och delvis förvirrad parodi på ”Ring så spelar vi” är minnesvärd. Forsell är i denna sketch programledare och utdelar frågan "Nämn tre av dom köttätande växter som vid mässan i Hannover slukade med hull och hår den då ditresta gosskören" till Alinge i telefon. Alinge är i sin tur deprimerad och beter sig ungefär som om han istället ringer till Jourhavande medmänniska. Sen ska man spela Alinges önskeskiva, ”Atom heart mother”. Pink Floyd alltså, men Forsell spelar Towa Carson.
Jag ser Towa en gång på Esso motorhotell i Norrköping. Jag intervjuar också en synnerligen trevlig Roger Waters en gång.
1970 alltså. Samtidigt som CCR och Bob Dylan gör allt sämre plattor (även om man har mer fördragsamhet med dem i dag, till och med omvärderat dem – så är det med det mest som blir vackrare med åren). Hendrix och Joplin dör förstås också det året. Jag lyssnar mycket på ”Mad dogs and englishmen” (Joe Cocker!) och ”Layla and other assorted love songs” det året. De STORA albumen det året, när man sätter sig framför backspegeln, är ”After the goldrush”, ”Fun house”, ”Loaded” och inte minst ”Back in the USA”. Jag sitter i ett omklädningsrum (i HK Areena, Åbo, Finland 7 maj 2013) och intervjuar producenten John Landau som berättar entusiastiskt om MC5-inspelningen.
-Det var som att de hade kastat mig i vattnet för att se om jag kunde simma. Jag menar, jag visste ju inte vad jag sysslade med. Hade ingen erfarenhet. Även om jag hade stort självförtroende. Tur att jag hade en bra tekniker (Jim Bruzzese) och det var av honom jag lärde mig allt om hur man gjorde. Låten "The human being lawnmower" är ett mästerverk som bara väntar på att bli återupptäckt.

Persson skriver i sin Larm-hyllning av plattan att svettbilden på omslaget togs när bandet kom ut ur studion men Landau hävdar bestämt att den togs efter en konsert. Hörde du det, Persson? Sen träffade Landau Springsteen, men det är en annan historia.

Comments

Popular posts from this blog

VÄRLDENS BÄSTA BAND (# 34-100)

Det var en gång ett litet band från Portland... Willy Vlautin står där med blicken fast nitad i scengolvet. Men han ursäktar sig med att han behöver fokusera på texten så att han inte tappar bort den och har därför svårt att se oss i ögonen. -Och jag har skrivit mycket text ska ni veta, ja Jesus så mycket text! Det är sista gången Richmond Fontaine lirar i Malmö. Bandet är numera upplöst. Det är en sådan där konsert som kryper innanför skinnet på en och gör att jag skriker efter låten som är större än livet självt. ”Lost in the world”. Den kommer sist. Blir det sista vi får höra med detta fina lilla band. Jag slänger samtidigt ut en bild på FB där jag slår fast att Richmond Fontaine är världens typ 26:e bästa band. Men stämmer det? Ja jag vet ju att det är ett favoband på Pet Sounds och att Plura älskar det. Jag bestämmer mig för att gå till botten med det där. Listor är ju kul. Jag började rangordna favoritgrupper. Och bara grupper. Alltså kommer varken Bruce Springsteen me
1953 Erikslustvägen 42 c, Malmö Hösten 1953 blev filmstjärnan Harriet Andersson sambo med demonregissören Ingmar Bergman i en lägenhet på Erikslustsvägen i Malmö. Ett stenkast från den natursköna Ribersborgsstranden. -Men jag hade ingen aning om att det fanns ett bad i Malmö, säger Harriet Andersson när det kommer på tal 50 år senare. Den nybyggda HSB-lägenheten hade tre rum och kök och låg högst upp i ett av de så kallade Stjärnhusen på Mellanheden. Men Harriet Andersson trivdes aldrig i Malmö. - Jag tror vi gjorde nån utflykt till Köpenhamn - Ingmar, Folke Sundquist och jag - och gick på Det danske filminstitut. Men Malmö var bara blåsigt och kallt. Det var inte roligt. Vad fanns det? Det där BeKå-torget... Där i hörnet av torget låg Wessels (där hotell S:t Jörgen ligger i dag) och paret beställde möbler, bland annat en stor dubbelsäng. Ett stort åbäke på 180 gånger 205 centimeter. -Det var ett helsike för de Wesselsanställda att baxa den uppför trappan
19 september 1968 Jimmy Page ler varmt när han får syn på Van Morrison den där eftermiddagen, det är den 21 september 2016, i tesalongen på Culloden spa & estate i Belfastförorten Holywood. -Är vi inte sugna på lite te, undrar den infödde sångaren artigt och gitarrvirtuosen nickar instämmande och plirar samtidigt med de vakna ögonen. Här sitter två styck musikhistoria och har det rasandes trevligt när jag råkar passera. Kanske försöker de en gång för alla avgöra om det verkligen är denne Page som lirar solot på Van Morrison och Thems inspelning av Big Joe Williams ”Baby please don’t go” från 1935 (även om Morrison hämtat inspirationen mest från John Lee Hookers version från 1949). Oavsett vilket så delar dessa båda herrar kärleken till bluesen med varandra. Även långt efter den där studiotimmen i London när de nitade ”Baby please don’t go” på tejp. Det ska sägas att många menar att det är Themgitarristen Billy Harrison som kör sologrejen och att Page enbart kompar. Men att P