Skip to main content
Album: ”Poetic Champions Compose”, 1987:
”Sometimes I Feel Like A Motherless Child” (Traditional): Paul Robeson (40-talsinspelning)
Det finns miljontals tolkningar av den här gamla afroamerikanska psalmen. Mahalia Jackson, Louis Armstrong, Petet Seeger, Odetta, Sister Rosetta Tharpe, Elvis, Joe Turner, Sahrah Vaughn, Fats Waller, Jimmy Witherspoon och Marian Anderson är bara några gamla goda Van-favoriter som spelat in den. Och så förstås Paul Robeson med den avgrundsdjupa barytonrösten. Även om Van själv aldrig nämnt Robeson gissar jag att han också glott ner i Robesons bottenlösa hål till strupe. Herregud, han gjorde ju även tolkningar av ”John’s Brown Body”, ”John Henry”, ”Lonesome Road”, ”Mighty lik’ A Rose”, ”Danny Boy” och ”Shenandoah” som - surprise, surprise - Van också gjort. Vem var då denne Robeson? Läser man de finare akademiernas blankputsade musiklexikon får man veta att han var en ytterst framgångrik karriär som sångare och skådespelare som för evigt är förknippad med ”Old Man River” från ”Teaterbåten”. Men skrapar man lite på teaterspacklet kommer en oerhört intressant historia fram. Han var son till en slavarbetare och slogs hela sitt liv för de mänskliga rättigheterna. Han dog 1976 och de sista åren levde han i självvald isolering.
Sången finns med i ”American Negro Spirituals” av J. W. Johnson och J. R. Johnson från 1926. Men den härrör förmodligen från 1865. Melodin fick först sin stora spridning när Harry Thacker Burleigh arrangerade den för kör på 1910-talet. Burleigh var klassiskt skolad och vän med Dvorak. Dvorak inspirerades av hans "Swing Low, Swing Chariot" när han skrev sin sista symfoni, ”Från nya världen”, i New York. En av melodierna där var där ”Goin’ Home” som Van tolkade på ”Skiffle Sessions. George Gershwin’s berömda “Summertime” (från ”Porgy and Bess”) är baserad på “Sometimes I Feel Like a Motherless Child”.
Skivtips: Provlyssna och eventuellt tanka hem från www.itunes.com
Hemsida: http://cpsr.cs.uchicago.edu/robeson/links/recordings.html
This is a spiritual recorded by many, many of Van's favorites, including operasinger Paul Robeson from America.

Comments

Ida Thunberg said…
oj, hägred bloggar!
stort.
gudmundson said…
Det har väl med åldern att göra - men de senaste åren har jag, när det börjat närma sig luciatider, fått behov av gospel. Impulsköpt nån samling från de klassiska bolagen, och försjunkit.

I höstas kom jag hem med Golden Age of Gospel (Vee-Jay), och den här gången funkade det bättre än nånsin.

Det som knockade mig var "Motherless Child", på plattan framförd av Jimmy Jones and the Harmonising Four. Herregud, vad trösterikt livet kan vara trots att det är så ensamt.

Van Morrisons tolkning har jag aldrig hört. Har ingen lust heller. Har alltid tyckt mer om Van när han var garage-mod i Them, och mindre när han gett sig på soulen. Kombinationen vita män och svart musik, liksom, har befläckats av alla Commitments-typer, så att även dem som faktiskt kan blir svåra att lyssna på.
Robot said…
Martin L Gore gör en bra tolkning av Motherless Child på Counterfeit.

Popular posts from this blog

Album: ”Irish Heartbeat”, 1988: ”Star Of The County Down” (traditionell): John MacCormack (EMI, 78-varvare, 1939) Vans tolkningar av en handfull välkända folksånger har hyllats av hans trogna publik, men folkmusikpuritanerna har rasat över det personliga, jazziga anslaget. Derek Bell i Cheiftains kallade tolkningar groteska, men lika fullt fantastiska. Texten till ”Star” skrevs av Cathal MacGarvey (1866-1927). Musiken är en så kallad air, som heter ”My Love Nell” (melodin används även i den engelska folkvisan ”Dives and Lazarus”). En poppis trudelutt bland miltärorkestrar runt om i världen och säg det Guinnesspimplande pubband som inte skrålat sönder den? Också ett av John McCormacks (1884-1945) paradnummer. Han var dåtidens Pavarotti . På sin tid lika hyllad som någonsin Jussi Björling eller Caruso . Först på operascener runt om i världen, men sedan som skivartist; spelade in 800 plattor. Han var den tidens bäst betalada scenartist, tänk Robbie Williams. En av beundrarna var...

Lund 22 maj 1980

Copyright Per Hägred ( per.hagred@kvp.se )

VÄRLDENS BÄSTA BAND (# 34-100)

Det var en gång ett litet band från Portland... Willy Vlautin står där med blicken fast nitad i scengolvet. Men han ursäktar sig med att han behöver fokusera på texten så att han inte tappar bort den och har därför svårt att se oss i ögonen. -Och jag har skrivit mycket text ska ni veta, ja Jesus så mycket text! Det är sista gången Richmond Fontaine lirar i Malmö. Bandet är numera upplöst. Det är en sådan där konsert som kryper innanför skinnet på en och gör att jag skriker efter låten som är större än livet självt. ”Lost in the world”. Den kommer sist. Blir det sista vi får höra med detta fina lilla band. Jag slänger samtidigt ut en bild på FB där jag slår fast att Richmond Fontaine är världens typ 26:e bästa band. Men stämmer det? Ja jag vet ju att det är ett favoband på Pet Sounds och att Plura älskar det. Jag bestämmer mig för att gå till botten med det där. Listor är ju kul. Jag började rangordna favoritgrupper. Och bara grupper. Alltså kommer varken Bruce Springsteen me...