Skip to main content
Album: ”Poetic Champions Compose”, 1987:
”Sometimes I Feel Like A Motherless Child” (Traditional): Paul Robeson (40-talsinspelning)
Det finns miljontals tolkningar av den här gamla afroamerikanska psalmen. Mahalia Jackson, Louis Armstrong, Petet Seeger, Odetta, Sister Rosetta Tharpe, Elvis, Joe Turner, Sahrah Vaughn, Fats Waller, Jimmy Witherspoon och Marian Anderson är bara några gamla goda Van-favoriter som spelat in den. Och så förstås Paul Robeson med den avgrundsdjupa barytonrösten. Även om Van själv aldrig nämnt Robeson gissar jag att han också glott ner i Robesons bottenlösa hål till strupe. Herregud, han gjorde ju även tolkningar av ”John’s Brown Body”, ”John Henry”, ”Lonesome Road”, ”Mighty lik’ A Rose”, ”Danny Boy” och ”Shenandoah” som - surprise, surprise - Van också gjort. Vem var då denne Robeson? Läser man de finare akademiernas blankputsade musiklexikon får man veta att han var en ytterst framgångrik karriär som sångare och skådespelare som för evigt är förknippad med ”Old Man River” från ”Teaterbåten”. Men skrapar man lite på teaterspacklet kommer en oerhört intressant historia fram. Han var son till en slavarbetare och slogs hela sitt liv för de mänskliga rättigheterna. Han dog 1976 och de sista åren levde han i självvald isolering.
Sången finns med i ”American Negro Spirituals” av J. W. Johnson och J. R. Johnson från 1926. Men den härrör förmodligen från 1865. Melodin fick först sin stora spridning när Harry Thacker Burleigh arrangerade den för kör på 1910-talet. Burleigh var klassiskt skolad och vän med Dvorak. Dvorak inspirerades av hans "Swing Low, Swing Chariot" när han skrev sin sista symfoni, ”Från nya världen”, i New York. En av melodierna där var där ”Goin’ Home” som Van tolkade på ”Skiffle Sessions. George Gershwin’s berömda “Summertime” (från ”Porgy and Bess”) är baserad på “Sometimes I Feel Like a Motherless Child”.
Skivtips: Provlyssna och eventuellt tanka hem från www.itunes.com
Hemsida: http://cpsr.cs.uchicago.edu/robeson/links/recordings.html
This is a spiritual recorded by many, many of Van's favorites, including operasinger Paul Robeson from America.

Comments

Ida Thunberg said…
oj, hägred bloggar!
stort.
gudmundson said…
Det har väl med åldern att göra - men de senaste åren har jag, när det börjat närma sig luciatider, fått behov av gospel. Impulsköpt nån samling från de klassiska bolagen, och försjunkit.

I höstas kom jag hem med Golden Age of Gospel (Vee-Jay), och den här gången funkade det bättre än nånsin.

Det som knockade mig var "Motherless Child", på plattan framförd av Jimmy Jones and the Harmonising Four. Herregud, vad trösterikt livet kan vara trots att det är så ensamt.

Van Morrisons tolkning har jag aldrig hört. Har ingen lust heller. Har alltid tyckt mer om Van när han var garage-mod i Them, och mindre när han gett sig på soulen. Kombinationen vita män och svart musik, liksom, har befläckats av alla Commitments-typer, så att även dem som faktiskt kan blir svåra att lyssna på.
Robot said…
Martin L Gore gör en bra tolkning av Motherless Child på Counterfeit.

Popular posts from this blog

VÄRLDENS BÄSTA BAND (# 34-100)

Det var en gång ett litet band från Portland... Willy Vlautin står där med blicken fast nitad i scengolvet. Men han ursäktar sig med att han behöver fokusera på texten så att han inte tappar bort den och har därför svårt att se oss i ögonen. -Och jag har skrivit mycket text ska ni veta, ja Jesus så mycket text! Det är sista gången Richmond Fontaine lirar i Malmö. Bandet är numera upplöst. Det är en sådan där konsert som kryper innanför skinnet på en och gör att jag skriker efter låten som är större än livet självt. ”Lost in the world”. Den kommer sist. Blir det sista vi får höra med detta fina lilla band. Jag slänger samtidigt ut en bild på FB där jag slår fast att Richmond Fontaine är världens typ 26:e bästa band. Men stämmer det? Ja jag vet ju att det är ett favoband på Pet Sounds och att Plura älskar det. Jag bestämmer mig för att gå till botten med det där. Listor är ju kul. Jag började rangordna favoritgrupper. Och bara grupper. Alltså kommer varken Bruce Springsteen me
1953 Erikslustvägen 42 c, Malmö Hösten 1953 blev filmstjärnan Harriet Andersson sambo med demonregissören Ingmar Bergman i en lägenhet på Erikslustsvägen i Malmö. Ett stenkast från den natursköna Ribersborgsstranden. -Men jag hade ingen aning om att det fanns ett bad i Malmö, säger Harriet Andersson när det kommer på tal 50 år senare. Den nybyggda HSB-lägenheten hade tre rum och kök och låg högst upp i ett av de så kallade Stjärnhusen på Mellanheden. Men Harriet Andersson trivdes aldrig i Malmö. - Jag tror vi gjorde nån utflykt till Köpenhamn - Ingmar, Folke Sundquist och jag - och gick på Det danske filminstitut. Men Malmö var bara blåsigt och kallt. Det var inte roligt. Vad fanns det? Det där BeKå-torget... Där i hörnet av torget låg Wessels (där hotell S:t Jörgen ligger i dag) och paret beställde möbler, bland annat en stor dubbelsäng. Ett stort åbäke på 180 gånger 205 centimeter. -Det var ett helsike för de Wesselsanställda att baxa den uppför trappan
19 september 1968 Jimmy Page ler varmt när han får syn på Van Morrison den där eftermiddagen, det är den 21 september 2016, i tesalongen på Culloden spa & estate i Belfastförorten Holywood. -Är vi inte sugna på lite te, undrar den infödde sångaren artigt och gitarrvirtuosen nickar instämmande och plirar samtidigt med de vakna ögonen. Här sitter två styck musikhistoria och har det rasandes trevligt när jag råkar passera. Kanske försöker de en gång för alla avgöra om det verkligen är denne Page som lirar solot på Van Morrison och Thems inspelning av Big Joe Williams ”Baby please don’t go” från 1935 (även om Morrison hämtat inspirationen mest från John Lee Hookers version från 1949). Oavsett vilket så delar dessa båda herrar kärleken till bluesen med varandra. Även långt efter den där studiotimmen i London när de nitade ”Baby please don’t go” på tejp. Det ska sägas att många menar att det är Themgitarristen Billy Harrison som kör sologrejen och att Page enbart kompar. Men att P