Skip to main content

Del 1 & 2...


...av den här genomgången av artisten Van Morrisons inspelade tolkningar av andras låtar finns på www.rootsy.nu. Här fortsätter resan, låt för låt.

B-sida till ”Celtic Swing”-tolvan, 1983 (även på "The Philosopher's Stone", 1998):
”For Mr Thomas” (Robin Williamson): Robin Williamson (från Claddagh-LP:n ”Songs For Love & Parting”, 1981)
Skäggig skotte som var med och grundade den ytterst framgångsrika folkmusikgruppen Incredible String Band. Steeleye Span och Fairport Convention var de två andra stora banden i genren på 60- och 70-talen. Strängband som nu upplever en stilla comeback i och med det nymornade intresset för just brittisk folkmusik. Som soloartist slog Williamson sig ner i Wales tillsammans med indiska hustrun Bina. De startade skivbolaget Pig’sWhisker, som bland annat gav ut kassetter med Tolkien-inspirerade berättelser. Van har för övrigt själv medverkat på en liknande kassett, en uppläsning av den keltiska folksagan ”Cuchulainn” (Cuchulainn är den främste hjälten i den keltiska mytologin på Irland, son till Lug ochmedlem av släktet Conchobar) som till och med hade svensk distribution (Amigo) när den gavs ut. Williamson var i sin tur lika besatt av livsåskådningsfrågor som någonsin Van och som en del andra celebriteter drabbades de av rena hjärnsläppet och sökte sig till Hubbard och scientoligin i början av 80-talet. De två medverkade även vid det mer sansade Wreckin Trust-seminariet på Loughborough-universitet 1987. Ämnet för dagen var musikens inverkan på medvetandet. Djupa grejer, det där. Van var så förtjust i ”For Mr Thomas” att han lånade textraden”Rough God Goes Riding” till egna låten med samma namn. Uttrycket syftar på den dag då Kristus återvänder för att verkställa den slutgiltiga domen. Domedagen alltså. Mr Thomas heter Dylan i förnamn, författaren från Wales som Bob lånade sitt artistnamn från.Redan som nioåring blev Williamson starkt påverkad av en BBC-dramatisering av "Under Milk Wood - A Play For Voices" som han hörde in en kristallmottagare. Och som den sanne rödtjutspoet Williamson är har han samplat ljudet av klingande vinglas på den här inspelning.
Skivtips: ”Songs For Love & Parting” finns återutgiven på CD (TMC).









Written and recorded by Robin Williamson from Incredible String Band. This Scotsman who's living in Wales is a long time friend of Van. Together they visited the Wreckin Trust-seminar in 1987. Van took a line from this song to create his own "Rough God Goes Riding".

Comments

Popular posts from this blog

VÄRLDENS BÄSTA BAND (# 34-100)

Det var en gång ett litet band från Portland... Willy Vlautin står där med blicken fast nitad i scengolvet. Men han ursäktar sig med att han behöver fokusera på texten så att han inte tappar bort den och har därför svårt att se oss i ögonen. -Och jag har skrivit mycket text ska ni veta, ja Jesus så mycket text! Det är sista gången Richmond Fontaine lirar i Malmö. Bandet är numera upplöst. Det är en sådan där konsert som kryper innanför skinnet på en och gör att jag skriker efter låten som är större än livet självt. ”Lost in the world”. Den kommer sist. Blir det sista vi får höra med detta fina lilla band. Jag slänger samtidigt ut en bild på FB där jag slår fast att Richmond Fontaine är världens typ 26:e bästa band. Men stämmer det? Ja jag vet ju att det är ett favoband på Pet Sounds och att Plura älskar det. Jag bestämmer mig för att gå till botten med det där. Listor är ju kul. Jag började rangordna favoritgrupper. Och bara grupper. Alltså kommer varken Bruce Springsteen me
1953 Erikslustvägen 42 c, Malmö Hösten 1953 blev filmstjärnan Harriet Andersson sambo med demonregissören Ingmar Bergman i en lägenhet på Erikslustsvägen i Malmö. Ett stenkast från den natursköna Ribersborgsstranden. -Men jag hade ingen aning om att det fanns ett bad i Malmö, säger Harriet Andersson när det kommer på tal 50 år senare. Den nybyggda HSB-lägenheten hade tre rum och kök och låg högst upp i ett av de så kallade Stjärnhusen på Mellanheden. Men Harriet Andersson trivdes aldrig i Malmö. - Jag tror vi gjorde nån utflykt till Köpenhamn - Ingmar, Folke Sundquist och jag - och gick på Det danske filminstitut. Men Malmö var bara blåsigt och kallt. Det var inte roligt. Vad fanns det? Det där BeKå-torget... Där i hörnet av torget låg Wessels (där hotell S:t Jörgen ligger i dag) och paret beställde möbler, bland annat en stor dubbelsäng. Ett stort åbäke på 180 gånger 205 centimeter. -Det var ett helsike för de Wesselsanställda att baxa den uppför trappan
19 september 1968 Jimmy Page ler varmt när han får syn på Van Morrison den där eftermiddagen, det är den 21 september 2016, i tesalongen på Culloden spa & estate i Belfastförorten Holywood. -Är vi inte sugna på lite te, undrar den infödde sångaren artigt och gitarrvirtuosen nickar instämmande och plirar samtidigt med de vakna ögonen. Här sitter två styck musikhistoria och har det rasandes trevligt när jag råkar passera. Kanske försöker de en gång för alla avgöra om det verkligen är denne Page som lirar solot på Van Morrison och Thems inspelning av Big Joe Williams ”Baby please don’t go” från 1935 (även om Morrison hämtat inspirationen mest från John Lee Hookers version från 1949). Oavsett vilket så delar dessa båda herrar kärleken till bluesen med varandra. Även långt efter den där studiotimmen i London när de nitade ”Baby please don’t go” på tejp. Det ska sägas att många menar att det är Themgitarristen Billy Harrison som kör sologrejen och att Page enbart kompar. Men att P