Skip to main content
22 maj 1980
Först flyttades hela turnén eftersom Topper hade skadat sig i tummen. Men det löste Julius enkelt genom helt sonika stryka ett streck över det gamla datumet (11 maj) och krafsa dit det nya (22 maj) med tuschpenna. Det där handbollsspelarna som egentligen skulle husera på Olympen var rätt luttrade vid det där laget och blev inte ens sura när ännu ett träningspass fick ställas in på grund av popkonsert. Men sedan passade Strummer på att bli arresterad och än en gång hängde Olympen-konserten ien skör tråd. Strummer hade klappat till ett stökigt fan i Hamburg med sin telecaster och den tyska polisen plockade in honom. Fast det där var vi lyckligt ovetande om när vi tog en sväng förbi Folk å rock för att plocka upp nya Ebba-singeln, den som var svart och röd och hade ”Staten & kapitalet” på ena sidan. Strummer hade under tiden blivit släppt och bandet var på plats i trista Sparta-huset. Clash bråkade förresten med skivbolaget CBS, som under inga omständigheter ville ge ut ”Bank Robber” som singel. Den var inte tillräckligt kommersiell, löd motiveringen. Men singeln kom förståsut och tog sig nästan förbi ”London Calling” som bara nådde en elfteplats på Englandslistan. Egentligen är Clash smått osannolika spelning på Dad’s 1977 mer legendarisk. Att man lyckades plocka ett så pass stort band till en skithåla som Malmö var inget annat än en bragd och varenda punkare inklusive Stry som lyckats komma undan raggarna hemma i Klippan var på plats. Lennart, Stefan och Anne brukar tjata om hur bra det var. Ja, ja, ja…Men Olympen-grejen var ändå fetare på nåt sett. Bandet stod på tåspetsarna och vi drägglade vid scenkanten. ”London Calling” var vårt soundtrack till hela den här perioden och Penny Smith omslagsbild på Paul Simonon var vår valaffisch. Minns inte vilka låtar de spelade, men spellistan från England senare samma sommar ger en fingervisning om vad det handlade om.Varken Mickey Dread eller Whirlwind var med på turnén genom Sverige, minns jag. Och att majsolens strålar nådde Strummers mer än lovligt ohälsosamma hy. Och jag minns att Jones gitarr var kaxigt hög och mer dominant än på skivan. Och visst ser de fortfarande rätt tuffa ut på bilderna. 26 år senare. Fast musiken är inte lika bra längre. Den har bleknat oroväckande fort. Och hela den där protestprylen stinker lång väg. Rebeller? Ta mig i... De var knarkromantiker som i intervjuer skröt om hur liberala man var på den punkten i Spanien och Frankrike. Och "London Calling" känns som en musikalisk turistfälla fullt i klass med "Maybe Because I'm A Londoner"

Clash City Rockers
Brand New Cadillac
Safe European Home
Jimmy Jazz
Revolution Rock
The Guns Of Brixton
Train In Vain
London Calling
Spanish Bombs
White Man In Ham Palais
Somebody Got Murdered
Koka Kola
I Fought the Law
Jail Guitar Doors
Police and Thieves
Bankrobber
Clampdown
Stay Free
English Civil War
Bored With the USA
Complete Control
Armagideon Time
Julies been working...d/s
Capital Radio Jam
Capital Radio
Garageland

Comments

Popular posts from this blog

VÄRLDENS BÄSTA BAND (# 34-100)

Det var en gång ett litet band från Portland... Willy Vlautin står där med blicken fast nitad i scengolvet. Men han ursäktar sig med att han behöver fokusera på texten så att han inte tappar bort den och har därför svårt att se oss i ögonen. -Och jag har skrivit mycket text ska ni veta, ja Jesus så mycket text! Det är sista gången Richmond Fontaine lirar i Malmö. Bandet är numera upplöst. Det är en sådan där konsert som kryper innanför skinnet på en och gör att jag skriker efter låten som är större än livet självt. ”Lost in the world”. Den kommer sist. Blir det sista vi får höra med detta fina lilla band. Jag slänger samtidigt ut en bild på FB där jag slår fast att Richmond Fontaine är världens typ 26:e bästa band. Men stämmer det? Ja jag vet ju att det är ett favoband på Pet Sounds och att Plura älskar det. Jag bestämmer mig för att gå till botten med det där. Listor är ju kul. Jag började rangordna favoritgrupper. Och bara grupper. Alltså kommer varken Bruce Springsteen me
1953 Erikslustvägen 42 c, Malmö Hösten 1953 blev filmstjärnan Harriet Andersson sambo med demonregissören Ingmar Bergman i en lägenhet på Erikslustsvägen i Malmö. Ett stenkast från den natursköna Ribersborgsstranden. -Men jag hade ingen aning om att det fanns ett bad i Malmö, säger Harriet Andersson när det kommer på tal 50 år senare. Den nybyggda HSB-lägenheten hade tre rum och kök och låg högst upp i ett av de så kallade Stjärnhusen på Mellanheden. Men Harriet Andersson trivdes aldrig i Malmö. - Jag tror vi gjorde nån utflykt till Köpenhamn - Ingmar, Folke Sundquist och jag - och gick på Det danske filminstitut. Men Malmö var bara blåsigt och kallt. Det var inte roligt. Vad fanns det? Det där BeKå-torget... Där i hörnet av torget låg Wessels (där hotell S:t Jörgen ligger i dag) och paret beställde möbler, bland annat en stor dubbelsäng. Ett stort åbäke på 180 gånger 205 centimeter. -Det var ett helsike för de Wesselsanställda att baxa den uppför trappan
19 september 1968 Jimmy Page ler varmt när han får syn på Van Morrison den där eftermiddagen, det är den 21 september 2016, i tesalongen på Culloden spa & estate i Belfastförorten Holywood. -Är vi inte sugna på lite te, undrar den infödde sångaren artigt och gitarrvirtuosen nickar instämmande och plirar samtidigt med de vakna ögonen. Här sitter två styck musikhistoria och har det rasandes trevligt när jag råkar passera. Kanske försöker de en gång för alla avgöra om det verkligen är denne Page som lirar solot på Van Morrison och Thems inspelning av Big Joe Williams ”Baby please don’t go” från 1935 (även om Morrison hämtat inspirationen mest från John Lee Hookers version från 1949). Oavsett vilket så delar dessa båda herrar kärleken till bluesen med varandra. Även långt efter den där studiotimmen i London när de nitade ”Baby please don’t go” på tejp. Det ska sägas att många menar att det är Themgitarristen Billy Harrison som kör sologrejen och att Page enbart kompar. Men att P